Prof. Dr. Anatoli Rakhkochkine
English-language, Bilingual, and English-friendly Courses in Teacher Training Programs: Possibilities and Experiences (Part 2) (Registration via E-mail: anatoli.rakhkochkine@fau.de)
Basic and advanced level |
1 OU in Area Abereich_a |
Start: 29.04.2025 | Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg | Application directly at the university |
29.04.2025
Mittelfranken
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteKoordinationsteam des ZHD
Lehrkonzepte im Fokus: Ein Dialog zur Reflexion und Innovation (individuelle Beratung)
Basic and advanced level |
2 AE in Area D |
Start: 29.04.2025 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Free places
![]() |
Voraussetzung für die Teilnahme: (Geplante) Lehrtätigkeit an der Universität Bamberg
Wir werden Sie ein bis zwei Wochen vor dem Termin bezüglich Ihres persönlichen Anliegens für die Lehrberatung und zur organisatorischen Abstimmung kontaktieren.
Konzeption Durchfhrung ergeben kleinere didaktische Fragen Expertenmeinung einholen mchten Lehrmethoden verndern innovativ weiterentwickeln einfach allgemein professionelles Feedback Rahmen individuellen Beratungsformates Lehrveranstaltungskonzeption -gestaltung diskutiert Hochschuldidaktikerinnen bringen hochschuldidaktische Expertise untersttzen Weiterentwicklung Lehre. Bedarf umfasst konkret individuelle Analyse Lehrkonzepte Lehrziele Bedrfnisse Zielgruppe verstehen. Austausch innovative praktische Anwendung interaktives Lernen frdern Motivation Studierenden steigern. Mglichkeit Herausforderungen anzusprechen gemeinsam hochschuldidaktischer Lsungsanstze erarbeiten. Dialog Einbindung Evaluationen kontinuierlich verbessern. Sprechstunde bietet Lehranstze kritisch hinterfragen bewhrten Perspektiven inspirieren lassen. 29.04.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginCordula Schwiderski
Digital-Snack: Interaktiv lehren mit H5P – ein praxisorientierter Einstieg
Basic and advanced level |
2 AE in Area B |
Start: 30.04.2025 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Free places
![]() |
Die Veranstaltung kann auch ohne Anmeldung besucht werden (dann keine Anrechnung von Arbeitseinheiten)
https://uni-bamberg.zoom-x.de/j/62738592727
Meeting-ID: 627 3859 2727
Kenncode: Sn@ck4u
Abkrzung Paket. interaktive Inhalte VC-Kursen erstellt ansprechender vergleichbare Moodle-Aktivitten. Digital Snack-Serie Themenbereich stellen verschiedene Funktionalitten komprimierter praxisorientierter vergleichen reinen Moodle-Funktionalitten Virtuellen Campus. werfen Einstieg Schritte Moodle erlutern Aktivitt genutzt virtuelle bereichern Hilfestellung finden praktisch H5P-Inhaltselement angelegt zeigen H5P-Elementen Gestaltung Informationsvermittlung einsetzen knnen. Gemeinsam diskutieren mglichen Einsatzgebiete Nachteile gegenber Moodle-Material. H5P-Aktivitten Moodle-Kurs anlegen verffentlichen exportieren wiederverwenden berblick H5P-Inhaltstypen hinsichtlich Einsatzbereiches mgliche Vorteile Stolpersteine Arbeitsmaterialien Workshop Mediendidaktische Servicestelle durchgefhrt Fragen Konzeption Umsetzung digital gesttzter Lernszenarien Lernumgebungen wenden www.uni-bamberg.de 30.04.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginAnna-Katharina Scholz
Online course: Introduction to Higher Education Teaching
Basic and advanced level |
16 AE in Area A 12 AE in Area B 10 AE in Area C 10 AE in Area D 12 AE in Area E |
Dates:
30.04.2025 21.05.2025 04.06.2025 18.06.2025 02.07.2025 23.07.2025 |
Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) |
Waiting list
![]() |
The Higher Education introductory course is not suted for Physicians (Dr. med.).
This course is intended for international lecturers from Bavarian universities who wish to gain and/or improve their skills for teaching in Higher Education. It is not suitable for German native speakers trying to improve their English language skills.
Certificate Teaching Higher Education Bavarian Universities semester blended learning course provides theoretical practical introduction Education. essential skills teaching university context planning evaluation student assessment. gained knowledge practice participating hospitation visits delivering lesson. between content objectives methods assessment design. student-centred approaches underlying principles designing coherent didactically lesson designed seminar. synchronous sessions receive suggestions design courses. session different aspect consider lessons. paired asynchronous phases various materials provided management system (StudOn). participants achieve demonstrating possession through completion Arbeitseinheiten minutes fields competence (A-E). Participation requirements Participants required attend meetings continuously independently online prepare reports participate independent groups submit portfolio course. Meetings Meeting Wednesday 2025-04-30 2025-05-21 2025-06-04 2025-06-18 2025-07-02 2025-07-23 Portfolio Lesson outline (approx. pages) reflection report recording lecture minutes) Reflection process Different contributions working (StudOn) project rhetorical elements support students (self-)evaluation examination suitable advised expected projects throughout provided. 30.04.2025
Mittelfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginPaul Dölle
Digital Didactic Shorties: ‘Did you get it?’ - ‘Yes.’ - New possibilities for formative learning assessments
Basic and advanced level |
2 AE in Area C |
Start: 30.04.2025 | Universität Bayreuth |
Free places
![]() |
Digital Didactic Shorties series offers informative formats. provide lecturer (digitally supported) teaching. Contents conversations teachers repeatedly students whether understood confirm seminar provides practical introduction didactic background understanding teaching planning. connection between activity learning process students. clarify subsume formulated clearly taxonomy objectives. introduced following alternative suggestions Analogue methods Handout questions voting through instruction marble red-yellow platforms mentimeter queries Mentimeter.com simple questioning techniques encourage verbalise thoughts answer verbally writing. participants immediately understand suitable checking Blended materials project QUADIS (Qualitt digital gesttzter bayerischen Hochschulen steigern) optional asynchronous -depth material. Transfer support Teachers University Bayreuth welcome further discussions discuss design concepts presented greater depth. Separate allocated purpose. Speaker research associate Centre Teaching Bayreuth. expertise innovations developed reflected management university didactics programme. ExamSim AI-based simulator examination situations enables realistic scenarios avatar. significantly involved application (funding volume million euros) XRCampus projects. seminars teaches basics modern flipped classrooms AI-supported tutoring systems interactivity groups creation optimisation videos. attaches particular importance practice-orientated working interactive positive atmosphere. Another qualification tutors e-tutors.More www.zhl.uni-bayreuth.de ueberuns paul-doelle index.php 30.04.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginDr. Susanne Frölich-Steffen
Online-Seminar: Abschlussarbeiten in Zeiten von KI betreuen und bewerten
Basic and advanced level |
4 AE in Area C 4 AE in Area D |
Start: 30.04.2025 | Universität der Bundeswehr München (UniBw) | Fully booked |
zoom-Zugangsdaten folgen.
Im Anschluss an den Workshop haben Sie die Möglichkeit, durch einen Lehrtransfer zwei weitere Arbeitseinheiten im Bereich D zu bekommen und dabei das Gelernte auf Ihren eigenen Lehrkontext zu übertreten.
Rahmen Ttigkeit Lehrende Aufgabe Studierende begleiten frdern untersttzen. Workshop lernen Strukturierungs- Interventionsmglichkeiten kennen Betreuung Abschlussarbeiten zielfhrend prozessorientiert steuern. erarbeiten Bewertungskonzept optimieren vorhandenes Vorgehen. hilfreiche Korrekturstrategien transferieren Betreuungs- Bewertungssituationen. typische Phasen Krisen whrend Bewertung einzuschtzen lsungsorientiert anzugehen reflektieren Rollenverstndnis. erprobte Ablufe Bewertungsschemata (falls vorhanden) unkorrigierte wissenschaftliche Arbeit (studentische Abschlussarbeit) mitbringen. Anschluss Mglichkeit Lehrtransfer Arbeitseinheiten Bereich bekommen Gelernte Lehrkontext bertreten. erhalten Untersttzung Dozentin individuelle Umsetzungsideen Videokonferenz Nachbereitung Verfgung stehen Lernziele Betreuungsverfahren geeignete Bewertungsverfahren anwenden gewhrleisten lernzielbasierte studentischer Arbeiten entwickeln Korrekturablauf vernderten Bedingungen Zeiten Susanne Frlich-Steffen Didaktik- Kommunikationsberaterin Studium Politikwissenschaften Mnchen Personalreferentin mittelstndischen Unternehmensberatung Promotion Mitarbeiterin Geschwister-Scholl-Institut freiberufliche Rhetorik- Didaktikberatung. www.rede-schulung.de 30.04.2025
Oberbayern
Show details Export to calendar Add to watch listDr. Regine Bachmaier
B5 Foliengestaltung für Lehrvorträge
Basic and advanced level |
5 OU in Area Bbereich_b |
Start: 05.05.2025 | ZHW | Application directly at the university |
05.05.2025
Oberpfalz
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteHeike da Silva Cardoso
A 04: Lernmaterialien und interaktive Lehrformate mit Chat GPT
Basic and advanced level |
20 OU in Area Abereich_a |
Start: 05.05.2025 | Universität Augsburg | Application directly at the university |
05.05.2025
Schwaben
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteDr. Thorsten Aichele
„Laden Sie die Präsentation dann auch hoch?“ – Grundprinzipien des Foliendesigns (BLS, Online)
Basic and advanced level |
10 OU in Area Bbereich_b |
Start: 05.05.2025 | ProfiLehre JMU | Application directly at the university |
05.05.2025
Unterfranken
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteAngela Müller
Achtsame Auszeit – Strategien für einen stressfreien und gelassenen Lehralltag (Online, semesterbegleitend)
Basic and advanced level |
10 OU in Area Dbereich_d |
Start: 05.05.2025 | ProfiLehre JMU | Application directly at the university |
05.05.2025
Unterfranken
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteMy watchlist
There are no seminars on your watchlist.
To book seminars please log in (see above) or register.