Search for seminar host or keyword:
Or filter according to the following criteria:

Only field:

287 seminars found

Ana Katarina Althammer

68913 Start in die Lehre – Ihr Hochschuldidaktischer Einstiegskurs

Basic and advanced level 8 OU in Area Abereich_a
8 OU in Area Bbereich_b
4 OU in Area Cbereich_c
8 OU in Area Dbereich_d
4 OU in Area Ebereich_e
Start: 30.09.2025 LEHRE+ Hochschuldidaktik Application directly at the university

30.09.2025

Niederbayern

Information and booking is only possible via the hosting institute’s site

Barbara Greese

Präsenz im Hörsaal: Auftritt – Stimme – Freie Rede

Basic and advanced level 8 AE in Area B
Start: 30.09.2025 Universität Bayreuth Waiting list barrierefreier Zugang

Auftritt Lehrende Hrsaal Prsenz rhetorischen gefordert. Inhalte durchdacht aufbereitet zielgerichtet stimmlich-sprecherisch kommunizieren. Vorlesung Krpersprache Stimme ZuhrerInnen direkt anzusprechen letzten Reihen. Hufige Probleme Lampenfieber erreicht vorderen Reihen lautes angestrengtes Sprechen.&nbsp -Stimme Hrsaalbhne lassen trainieren. Seminar bietet seltene Mglichkeit Trainings hilfreich vertraut Redens Umgang Raumdimensionen Entfernung Publikum Technik (Mikrofonarten Scheinwerfer Leinwnde). prsent engagiert falsche Anstrengung erreichen begeistern. Inhaltliche Stichpunkte Bhnenprsenz Kontakt Strukturierung Nutzung Raumes Medien Lernziele Seminars TeilnehmerInnen arbeiten Rahmen folgenden Kompetenzen aufbauen Haltung Bewegung Gestik einsetzen Auditorium mittels aufnehmen kombinieren Zielgruppe Geffnet Lehrenden. Profil Referentin Barbara Greese studierte Sprechwissenschaft Psycholinguistik Ludwigs-Maximilians-Universitt Mnchen Sprechausbildung Cornelia Krawutschke -Busch-Schauspielschule Berlin. arbeitet freiberuflich Trainerin Bereichen Rhetorik Kommunikation Stimmbildung Sprechtechnik. Beratung Wissenschaftler*innen spezialisiert coacht Vortrge Prsentationen Vorlesungen vielfltige Gesprchspraxis. Rezitatorin konzipiert gestaltet Lesungen. erfahren Dozentin barbaragreese.de 30.09.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login

Paul Dölle

Effective Higher Education Teaching: A Workshop on Contemporary Didactic Concepts

Basic and advanced level 12 AE in Area A
Dates:
30.09.2025
14.10.2025
Universität Bayreuth Free places barrierefreier Zugang

workshop offers comprehensive exploration contemporary didactic approaches tailored higher education environment. Designed early-career researchers established lecturers program enhance didactical toolkit foster critical reflection educator modern academic landscape. Through carefully structured synchronous asynchronous learning experiences engage cutting-edge teaching methodologies explore integration artificial intelligence develop strategies creating student-centered environments. provide different onlineplatforms (moodle padlet mentimeter collaborative exchange colleagues allowing experiment innovative techniques construct bespoke concept aligned current educational research. Participation challenge reconsider traditional pedagogical paradigms evidence-based efficacy. refine instructional approach contribute advancement pedagogy institution. Workshop Contents Contemporary Learner-centered course design planning technique Interactive methods technology applications instruction Psychological cognitive aspects Blended Virtual Campus utilization Organizational Kick-off session September (synchronous hybrid meeting) Self-study Approximately (videos quizzes texts) development October University Bayreuth Participants either person online. Working language English Platform Moodle (elearning-extern.uni-bayreuth.de) should access computer stable internet connection online sessions participants developed concepts discussion practical application. Please laptop. trainer conduct seminar Centre Teaching (ZHL). interested digital resources organises seminars subject topics didactics. important portfolio flipped classroom activating students analogue moderating groups training tutors e-tutors teaching. giving programme. www.zhl.uni-bayreuth.de ueberuns paul-doelle index.php 30.09.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login

Martin Neumann

D 06: Rechtsgrundlagen der Hochschullehre

Basic and advanced level 10 OU in Area Abereich_a
Start: 01.10.2025 Universität Augsburg Application directly at the university

01.10.2025

Schwaben

Information and booking is only possible via the hosting institute’s site

Sarah Raith

PBL Essentials – Problembasiertes Lernen im Seminarkontext (BLS, Online, #BNE)

Basic and advanced level 6 OU in Area Abereich_a
2 OU in Area Dbereich_d
2 OU in Area Ebereich_e
Start: 01.10.2025 ZBL JMU Application directly at the university

01.10.2025

Unterfranken

Information and booking is only possible via the hosting institute’s site

Paul Dölle

Training of e-tutors to support teachers in the use of digital teaching-learning resources

Basic and advanced level 11 AE in Area A
8 AE in Area B
11 AE in Area D
Dates:
01.10.2025
02.10.2025
07.10.2025
08.10.2025
10.10.2025
16.01.2026
Universität Bayreuth Free places barrierefreier Zugang

This semester we will do all courses in English.

comprehensive seminar is&nbsp specifically designed student assistants support professors digitally supported teaching possibilities implement together instructors. elements Teaching concepts (inverted classroom instruction constructive alignment Videos (planning recording editing publication&nbsp studio Davinci Resolve Learning objective checks&nbsp (quizzes interactive videos tests&nbsp Moodle mentimeter Collaboration&nbsp (design online platforms collaboration&nbsp perusall materials&nbsp (quick access students learning e-learning artificial intelligence design digital materials processes&nbsp During training acquire knowledge resources teaching. overview formats possible applications various methods combination technologies. familiar respective advantages disadvantages important technologies media. advise interested teachers selecting suitable course. e-tutors preparing conducting courses. copyright issues. providing above-mentioned purposes. primarily supporting background synchronous possible. The&nbsp skills&nbsp keywords Advice selection processes Co-design expansion courses current university findings Production instructional (including screencasts recordings experimental videos) integration Panopto elements) [optional] issues Expansion options process Octover Overview settings Introduction Synchronous asynchronous Important (blended flipped hybrid teaching) E-learning (Moodle) others Trello board)&nbsp [Link] Methods -depth exploration topics through (additional October Supporting Didactic Clarification consulting e-tutor Questions external speaker Aksoy) self-study Optional module objectives content didactic technical implementation (software studio) course profilehreplus.de seminare lehr--lernvideos---lehre-online-selbstlernkurs-dil-1 Quizzes&nbsp individual progress feedback option) quizzes and&nbsp (Moodle Kahoot Mentimeter) .&nbsp optional Artificial Intelligence place.We ChatGPT) questions checks process. discuss limitations. Mandatory meeting January following Discussion challenges Reflection ongoing projects activities Evaluation E-Tutor Training program Preparation reflection report meetings project. Self-study Additional working credited available Planning didactically embedding Accessible documents scenarios successful virtual events www.zhl.uni-bayreuth.de workshops selbstlernkurse index.html Specification target University Bayreuth. please contact (zhl@uni-bayreuth.de). English-speaking participate understanding German. necessary provide English subtitles simultaneously translate lecturer (which contain errors). Contributions discussions posted However Previous international sufficiently well.&nbsp Outcomes participants skills Targeted Support Organizational chairs Bayreuth tutors assistant position funded Approximately places participants.&nbsp information zertifikate etutorinnen Speaker research Center (ZHL). conducts seminars related portfolio activating analog moderating groups e-tutors. monitoring project Improving Quality Digitally Supported Teaching. giving organizes program. greatly enjoys different available. ueberuns paul-doelle index.php 01.10.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login

Bianca Sievert

Einsatz von Lernportfolios - kompetenzorientiert prüfen mit einem Lernportfolio

Basic and advanced level 8 AE in Area C
Start: 01.10.2025 Universität Bayreuth Free places barrierefreier Zugang

Arbeit Lernportfolios sowohl Studierende Lehrende hilfreich. Mglichkeit Selbstlernkompetenz strken geleiteten Reflexionen nachhaltig lernen. Portfolioarbeit Qualitt verbessern (Lehre tiefer) alternative Prfungsform einzusetzen Studierenden inhaltliches Feedback Lernprozesse Grundlage Workshoparbeit konkrete berlegung mittels Lernportfolio Prfungskontext gestalten. Teilnehmenden bereit Portfolioaufgaben durchzufhren. Workshop folgende Themen behandelt diskutiert Grundlagen (Lern)Portfolios Portfolioerfahrung (Erstellen Mini-Portfolios reflektierender Fragen) Produkt Prozess Unterschied kumulativen reflektierenden benotete unbenotete (Abgleich Prfungs- Modulordnung Entwicklung transparenten objektiven Bewertungskriterien knstlicher Intelligenz Rahmen Nutzung Prfungsinstrument Hinweise nutzbaren Anwendungen Expert*innenwissen abgefragt Lernziele arbeiten Seminars folgenden Kompetenzen entscheiden reflektiert Lehrkontext einsetzen Lernprozess frdern. bewerten Prfungsbestandteil nutzen knnen. Erfahrungen Haltung reflektieren Seminarablauf Vorbereitungsphase Voraussetzung Teilnahme Zeiteinteilung) Moodle-Kursraum finden Material Aufgaben Vorbereitung. Bedarf Trainerin betreut. Online-Prsenz-Termin gemeinsam interaktiven Lernsituationen virtuelle Pausen einbauen Mittagspause) Transferphase erhalten gewnscht Fragestellungen Fragen stellen austauschen. Seminar&nbsp Moodle-Lernraum beruf&amp teilnehmen (DSGVO Berlin gehostet) vorbereitende Live-Plenumsgesprchen. Login-Code Bianca Sievert (bs@berufundleben.com) Hochschule Informationen Dozentin untersttze Organisationen Bereich Future Skills Karrierefragen Hochschuldidaktik. arbeite Portfolios unterschiedliche Zielsetzungen individuellen Ergnzungsbereich Portfolioformate .&nbsp www.berufundleben.com 01.10.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login

Paul Dölle, Dr. Frank Meyer

Certificate programme "Teaching with international students" at the University of Bayreuth with at least 50 AE

Basic and advanced level 20 AE in Area A
20 AE in Area B
10 AE in Area D
Start: 01.10.2025 Universität Bayreuth Free places barrierefreier Zugang

ProfiLehrePlus course platform lecturers indicate participation certificate programme Interculturally competent teaching Participation possible teachers courses University Bayreuth. seminar offers repeated regularly annually. informations programm www.zhl.uni-bayreuth.de certificates internationals index.html Interculturality Network working training members Bayreuth interculturality supplementary students launched published relevant advanced builds existing offerings various institutions. Teachers researchers administrative support complete programme. intercultural competences day.&nbsp Internationalisation continuously increased university politic objective. International highly welcome attend lectures addition language problems misunderstandings learning processes. Teaching cultures different international context. taking analytical situations optimising involved. Trained trainers disposal acquired visible outside world.The Center Learning Higher Education divided several modules. certificate. Introductory Culture Intercultural Awareness (seminar English) 4.9.2025 hybrid online workshop profilehreplus.de seminare culture-and-intercultural-awareness-3 Advanced multicultural classrooms 23.9.25 (on-site teaching--multicultural-classrooms-4 Transfer Implementation impulses seminars project accompanied experts including conception implementation evaluation reflection report Hospitation observation units) Optional (Arbeitseinheiten) Seminars building competence Language Centre (contact Robert Writing Kathrin Stver). registration please (frank.meyer@uni-bayreuth.de)&nbsp arrange appointment. During interview individual discussed. person virtually. Questions Please hesitate contact questions. queries welcome.&nbsp AboutUs frank-meyer index.php 01.10.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login

Dr. Anja Hager

Zertifikatsprogramm "Zukunftsorientierte Hochschullehre durch Technologieintegration" mit insg. 60 AE [DiL]

Basic and advanced level 60 AE in Area A
Start: 01.10.2025 Universität Bayreuth Free places

Das Zertifikatsprogramm ist ein exklusives Angebot für Dozierende/Lehrende der Universität Bayreuth und kann zu jedem beliebigen Zeitpunkt begonnen werden!

zukunftsorientiert ausgerichtet Potenziale digitalen Mglichkeiten Untersttzung Lernprozesse Studierender kennen nutzen Bayreuther spezifische Zertifikatsprogramm Richtige Programm verfolgt Wegweiser zukunftsorientierte Hochschullehre besteht folgenden Hauptbestandteilen Individuelle Weiterbildung Bereichen Hochschuldidaktik Technologieintegration Beratungsgesprchen Besuch PLP-Workshops Online-Lernmaterial optionalen Austauschtreffen KollegInnen. Entwicklung Durchfhrung Evaluation Lehrprojekts Integration ausgewhlter Technologien kompetenzorientierte gestalten Verffentlichung Scholarship Learning Teaching Publikation Lehrprojekt-Posters. verffentlichte Projekte reinschnuppern epub.uni-bayreuth.de divisions 525000.html Umfang mindestens Arbeitseinheiten abhngig persnlichen gewnschten Verffentlichungsform. Beispiele mgliche Lehrprojekte Einsatz Zusammenarbeit Interaktion whrend Seminarsitzung frdern flipped-classroom Konzepts ausgewhltes Seminar Gestaltung 360-Lehr-Lernszenarios Erstellung Lehrvideos anderem Lehr-Lernmaterials Einbindung Material Frderung kompetenzorientierter persnliches E-Portfolio zielfhrend Zertifikatsprogramm. Bemhungen Konzeption zukunftsorientierter Lehr-Lernideen zertifizieren lassen erhalten individuelle kompetente Beratung. Darber hinaus untersttzen Lehr-Forschungserkenntnisse. Anmeldung nchste Schritte Teilnehmende innerhalb halben Jahres absolvieren knnen. berweisen Stellenumfang entsprechende Teilnahmegebhr. Teilnahmegebhren individuellen Coaching- Beratungsleistungen begleitende enthalten. Kosten entstehen Teilnahme Workshops Seminaren Rahmen Profilehreplus Angbebots (mind. Technologieintegration). berweisung Teilnahmegebhr E-Mail Informationen Lernportfolio Zertifikatsstruktur Zertifikat zustzliches Angebot bestehenden Zertifikaten Bayerischen Universitten doppelte Anerkennung Zertifikats Zukunftsorientierte Zertifikate Bereichs hochschuldidaktischen mglich. Kontakt Rckfragen angebotenen wenden (anja.hager@uni-bayreuth.de 4649). ausfhrlichen finden folgender Website www.zhl.uni-bayreuth.de zertifikate ZertifikatTechnologieintegration index.html Koordinatorin Programms Universitt Bayreuth Expertin digital gesttzte Hochschuldidaktik. vereint didaktisches Know-how langjhriger Praxiserfahrung interaktiver Lehr-Lernformate sowohl online Prsenz. klarer Struktur methodischer Vielfalt sicheren schafft Lernrahmen motiviert befhigt praxisnah weiterbringt. profitieren fachlichen souvernen Moderation Fhigkeit komplexe Inhalte verstndlich umsetzbar vermitteln. 01.10.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login

Dr. Anja Hager, Jonas Würdinger

Selbstlernkurs: VR/XR in der Hochschullehre: Neue Dimensionen des Lernens erschließen [DiL]

Basic and advanced level 4 AE in Area A
Start: 01.10.2025 Universität Bayreuth Free places barrierefreier Zugang

Der Selbstlernkurs befindet sich gerade im Umbau und kann erst ab 15.09. wieder besucht werden! Eine Anmeldung ist bereits jetzt möglich!

Entdecken Horizonte Lehrens Lernens Extended Reality Onlinekurs selbstndigen Lernen faszinierenden Lehr-Lernszenarien Hochschule AR-Brillen Smartphones Tablets ermglicht Potenzial Videos virtuellen AR-Modellen kennen komplexe Inhalte spannend vermitteln physische Barrieren berwinden. Tauchen theoretische Grundlagen entdecken Barrierefreiheit Immersion Zukunft XR-Szenarien. immersive Plattform Mozilla angeboten. sowohl VR-Brille browserbasiert zustzliche Hardware betrachten. startet 01.05. zeitunabhngig bearbeitet Nachgang Mglichkeit Reflexionsbogen einzureichen Arbeitseinheiten gutgeschrieben bekommen. Informationen finden Inhaltliche Stichpunkte Einfhrung Thematik Vorstellung konkreter Einsatzszenarien Hochschullehre Anleitungen eigenstndige Arbeit Diskussion Chancen Herausforderungen Untersuchung innerhalb Learning Outcomes Teilnehmenden arbeiten Rahmen Seminars folgenden Kompetenzen Unterschiede Begriffen Virtual Augmented nennen Entwicklung letzten beschreiben Potenziale Grenzen diskutieren Begriff XR-Technologie erklren Zusammenhang XR-Lehr-Lernszenarien bewerten interpretieren Impulse entwickeln. Referentin Universitt Bayreuth Expertin digital gesttzte Hochschuldidaktik. vereint didaktisches Know-how langjhriger Praxiserfahrung Konzeption Durchfhrung interaktiver Lehr-Lernformate online Prsenz. klarer Struktur methodischer Vielfalt sicheren Lernprozesse schafft Lernrahmen motiviert befhigt praxisnah weiterbringt. Teilnehmende profitieren fachlichen souvernen Moderation Fhigkeit verstndlich umsetzbar vermitteln. Blended Anteile Seminar blended learning QUADIS Projekt Einsatz. Qualitt gesttzter bayerischen Hochschulen steigern. bayernweiten Fortbildungsraum Lehrende Universitten Angewandte Wissenschaften. befrdert Wissenstransfer Methodenaustausch Synergien Standorten. Standorten Schwerpunktbildungen Evaluation Beforschung digitalen Lehrpraxis ermglicht. hochschuldidaktische Weiterbildung bayernweit Qualittsniveau digitalisieren flexibilisieren. Dozierende Projektes umfassendes Weiterbildungsangebot Blended-Learning-Formaten erstellt. entstehende Lernmaterialien Weiterbildungsinteressierten Educational Resources zugnglich quadis.profilehreplus.de projekt 01.10.2025

Oberfranken

Show details Export to calendar Add to watch list Registration after Login
My watchlist

There are no seminars on your watchlist.

To book seminars please log in (see above) or register.

Register now

Subscribe to seminars as RSS feed