Aleksandra Radosavljević, Dipl.-Germ.
KI-Café: Rechtlicher Rahmen
Basic and advanced level |
2 OU in Area Cbereich_c |
Start: 18.09.2025 | PROFiL LMU | Application directly at the university |
18.09.2025
Oberbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteNina Bach
Expectation Management: So regen wir Studierende an, bei neuen Lehrformaten wirklich mitzuarbeiten
Basic and advanced level |
3 AE in Area B 2 AE in Area D |
Start: 18.09.2025 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Free places
![]() |
Das Seminar umfasst eine vorgelagerte Selbstlernphase im Umfang von 2 Arbeitseinheiten und ein Online-Treffen im Umfang von 3 Arbeitseinheiten.
Dozierende letzten Erfahrung Lehrformaten (Blended Learning Flipped Classroom Forschendes Lernen schwierig Seminarkonzept Studierenden motivierend vermitteln. verstehen gefordert Vorteil entsteht arbeiten schauen Lehrvideos bearbeiten Aufgaben Wissen wiederzugeben Bedingungen aktivierende Lehrformate gelingen beidseitiger Frust. aktivierendes Lehrkonzept verkaufen Widerstnde aufgreifen Motivation verwandeln halbtgigen Fortbildung Fragen Zunchst kurzes Selbststudium Anschluss treffen gemeinsam Gruppe Konzepte Umsetzung Alltag konkretisieren Teilnehmenden Abschluss Seminars bestehenden Erwartungen Lehrveranstaltung Positiven beeinflussen.  niederschwellige explizite implizite Techniken einsetzen aktiven Mitarbeit anzuregen. Kontakt Semesters schlichte motivationale Technik 18.09.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginFabian Merks
Angebote der Virtuellen Hochschule Bayern (VHB) nutzen: Online-Lehre an der Universität Bayreuth und Hochschule Hof gestalten
Basic and advanced level |
1 AE in Area A |
Start: 18.09.2025 | Universität Bayreuth |
Free places
![]() |
Das Angebot richtet sich speziell an Dozierende der Universität Bayreuth und der Hochschule Hof.
Entdecken Mglichkeiten Virtuellen Hochschule Bayern Universitt Bayreuth kurzen Informationsseminar erfahren verschiedenen Frderprogramme Online-Lehre nutzen knnen. Angebot teilweise digitalisieren finanzieller mediendidaktischer Untersttzung profitieren. Erfahren Ressourcen optimal einsetzen Inhalte berblick VHB-Angebote CLASSIC Frdermglichkeiten -summen Onlinematerial Antragsverfahren wichtige Deadlines Untersttzungsangebote 18.09.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginJyotika Dalal
Teaching in Multicultural Classrooms
Basic and advanced level |
8 AE in Area A 8 AE in Area B 4 AE in Area D |
Dates:
19.09.2025 23.09.2025 |
Universität Bayreuth |
Waiting list
![]() |
steadily increasing number international students German universities talent potential future brings challenges university teaching context significant encountered different deeply ingrained learning traditions expectations face-to-face academic system. seminar participants therefore engaging cultural backgrounds values closer characteristics systems various interactive methods. analyse influence thinking learning. become sensitised possible points friction intercultural encounters classroom. addition aspect culture-based communication styles. Working university-specific practical examples experiences address interact. ability situations gained insights develop approaches appropriate solutions. conducted between sessions observations self-reflection. contents Culture Culture-dependent managing effectively Intercultural Reflection application transfer self-reflection discussions studies critical incidents activities Participants following competences during expand knowledge culture-related settings identify critically reflect obstacles blocks classroom background explanation workarounds. deepen competence dealing interaction effective manner. Details workshop current conduct however switch virtual hybrid format should necessary. customise specific requirements requested complete pre-seminar questionnaire. Special Certificate Programme Teaching certificate programme. Please www.zhl.uni-bayreuth.de certificates internationals index.html questionnaire includes documentation professional settings. personal information texts. Between observe interactions surroundings applying second session feedback discussion. Finally closing written including content interactions. average needed approximately minutes. Trainer profile certified Conflict Mediator Jyotika teacher educator experience Mexico Germany education corporate sector. actively working Competence Communication extensive tailor-made training programmes target groups numerous renowned universities. www.jyotikadalal.de 19.09.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginAstrid Wittenberger
68895 Meetings erfolgreich gestalten
Basic and advanced level |
4 OU in Area Bbereich_b 4 OU in Area Ebereich_e |
Start: 20.09.2025 | LEHRE+ Hochschuldidaktik | Application directly at the university |
20.09.2025
Niederbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteThomas Neger
med-A1a Basiskurs Hochschullehre für Mediziner:innen
Basic and advanced level |
16 OU in Area Abereich_a |
Start: 22.09.2025 | ZHW | Application directly at the university |
22.09.2025
Oberpfalz
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteRoland Trescher
B 14: Kreativität und Spontaneität in der Lehre
Basic and advanced level |
10 OU in Area Abereich_a |
Start: 22.09.2025 | Universität Augsburg | Application directly at the university |
22.09.2025
Schwaben
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteDr. Jana Antosch-Bardohn, Dr. Barbara Beege
PROFiL Basisseminar
Basic and advanced level |
16 OU in Area Abereich_a 10 OU in Area Bbereich_b 6 OU in Area Dbereich_d 8 OU in Area Ebereich_e |
Start: 22.09.2025 | PROFiL LMU | Application directly at the university |
22.09.2025
Oberbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s sitePaul Dölle
Integrate the Oral Exam Simulator to prepare your students for oral exams [DiL]
Basic and advanced level |
1 AE in Area A 2 AE in Area C |
Start: 22.09.2025 | Universität Bayreuth |
Free places
![]() |
The seminar will now take place as a hybrid seminar. Lecturers from Bayreuth are cordially invited to come to the face-to-face meeting to actively try out the exam simulation themselves.
especially demanding students. require expert knowledge communication skills spontaneous reactions stress managementoften without chance rehearse meaningful feedback. exactly seminar simulator artificial intelligence recreate realistic conversations. explore possibilities togetherand writing prompts control situations tailored subject area.  system combines advanced components Digital avatar examiner simulation language generates authentic adaptive dialogues Rhetoric analysis software (NOVA) tracks gestures contact speech patterns AI-powered content evaluates answers quality Detailed feedback dataimmediately available students already continuously improved. participant students.  Analyze current formats support assessment criteria Design scenarios combine teaching Create materials Develop concept practical implementation upcoming semester interpret student development Reflect critically Evaluate ethical didactic aspects behavior tracking concrete integrate courses discipline further ExamSim www.zhl.uni-bayreuth.de projekte examsim index.html Centre Higher Education Teaching University Bayreuth developing digital initiated project brings expertise AI-supported learning interactive didactics. ueberuns paul-doelle index.php 22.09.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginKoordinationsteam des ZHD
Lehrkonzepte im Fokus: Ein Dialog zur Reflexion und Innovation (individuelle Beratung)
Basic and advanced level |
2 AE in Area D |
Start: 22.09.2025 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Waiting list
![]() |
Voraussetzung für die Teilnahme: (Geplante) Lehrtätigkeit an der Universität Bamberg
Wir werden Sie ein bis zwei Wochen vor dem Termin bezüglich Ihres persönlichen Anliegens für die Lehrberatung und zur organisatorischen Abstimmung kontaktieren.
Konzeption Durchfhrung ergeben kleinere didaktische Fragen Expertenmeinung einholen mchten Lehrmethoden verndern innovativ weiterentwickeln einfach allgemein professionelles Feedback Rahmen individuellen Beratungsformates Lehrveranstaltungskonzeption -gestaltung diskutiert Hochschuldidaktikerinnen bringen hochschuldidaktische Expertise untersttzen Weiterentwicklung Lehre. Bedarf umfasst konkret individuelle Analyse Lehrkonzepte Lehrziele Bedrfnisse Zielgruppe verstehen. Austausch innovative praktische Anwendung interaktives Lernen frdern Motivation Studierenden steigern. Mglichkeit Herausforderungen anzusprechen gemeinsam hochschuldidaktischer Lsungsanstze erarbeiten. Dialog Einbindung Evaluationen kontinuierlich verbessern. Sprechstunde bietet Lehranstze kritisch hinterfragen bewhrten Perspektiven inspirieren lassen. 22.09.2025
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginMy watchlist
There are no seminars on your watchlist.
To book seminars please log in (see above) or register.