E-TutorInnen Projekte planen - Austausch und Antragsberatung / Planning e-tutor projects - exchange and application counselling

English version below:

In diesem Kurzseminar laden wir Lehrende der Universität Bayreuth dazu ein, sich über aktuelle und geplante Vorhaben zur digital gestützten Lehre auszutauschen – mit besonderem Fokus auf dem E-TutorInnen-Programm des Zentrums für Hochschullehre (ZHL). Die Veranstaltung bietet Raum für kollegialen Austausch, erste Projektideen, kurze Inputs aus der Praxis und gemeinsame Entwicklungsmöglichkeiten.


Ziele:

  • Überblick über das Ausbildungsprogramm für E-TutorInnen und seine Potenziale für die eigene Lehre
  • Vorstellung gelungener Praxisbeispiele aus verschiedenen Fachbereichen
  • Entwicklung erster Ideen für den sinnvollen Einsatz digitaler Elemente mit Unterstützung von E-TutorInnen
  • Beratung zu Antragstellung, Projektgestaltung und Anbindung an das ZHL


Inhalte (Auswahl):

  • E-TutorInnen als digitale Lernprozessbegleiter:innen
  • Gestaltung hybrider Lehre mit Moodle, H5P, Lehrvideos und interaktiven Elementen
  • Unterstützung durch E-TutorInnen bei Lernstandskontrollen, Prüfungsvorbereitung und Lernmaterial
  • Integration von KI-Tools, Padlet, Mural oder Learning Analytics in Lehrveranstaltungen
  • Reflexion über den Wandel der Lehrrolle im digitalen Raum


Format:

Kurzseminar mit Impulsen, offenen Gesprächsrunden, Kleingruppen-Phasen und informellem Austausch

Zielgruppe:
Professor:innen, Lehrbeauftragte und wissenschaftliche Mitarbeitende mit Interesse an digital gestützter Lehre und der Zusammenarbeit mit E-TutorInnen

Moderation:
Paul Dölle, Mitarbeiter am ZHL, Ausbildungsleitung und Referent

Schlagwörter für Lehrprojekte mit E-TutorInnen

  • Moodle-Material pflegen und erweitern
  • Lehrvideos planen, aufzeichnen und schneiden
  • Screencasts und Erklärvideos erstellen
  • H5P: Quizze, Interaktionen, Selbstlernmodule
  • Prüfungsvorbereitung (z. B. mit Simulationen, Videotrainings, Feedbackformaten)
  • Podcasts als Lehrmaterial entwickeln
  • Studierende durch Video- und Onlineformate homogenisieren (z. B. in Einstiegsphasen)
  • Flipped-Classroom-Konzepte umsetzen
  • Projektaufgaben digital begleiten
  • Peer-Feedback und Reflexionsformate integrieren
  • Interaktive Tools wie Mural, Padlet oder Etherpad nutzen
  • Integration von KI in die Lehre (z. B. automatische Tests, simulierte Dialoge)
  • Lehrformate überarbeiten, z. B. durch Feedbackvideos oder Quiz-Elemente
  • Open Educational Resources einbinden (z. B. in moodle)
  • Studierende bei digitalen Lehrformaten begleiten
  • Diskussionsformate (z. B. über Foren oder Live-Umfragen) anleiten
  • Lehrveranstaltungen für weitere Zielgruppen öffnen (z. B. Studiengänge, Sprachen)
  • Urheberrechtliche Fragen klären und Materialien rechtssicher aufbereiten
  • Begleitung komplexer E-Learning-Konzepte, z. B. mit R-Projekten oder Simulationen
  • Gestaltung von interaktiven Lernfällen oder Serious Games



ENGLISH VERSION

In this short seminar, we invite lecturers at the University of Bayreuth to exchange ideas on current and planned projects for digitally supported teaching, with a particular focus on the e-tutor programme run by the Centre for Teaching at the University of Bayreuth (ZHL). The event offers space for collegial exchange, initial project ideas, brief practical input and opportunities for joint development.

Objectives

  • Overview of the training programme for e-tutors and its potential for your own teaching
  • Presentation of successful practical examples from various departments
  • Development of initial ideas for the meaningful use of digital elements with the support of e-tutors
  • Advice on application, project design and connection to the ZHL


Contents (selection)

  • E-tutors as digital learning process facilitators
  • Designing hybrid teaching with Moodle, H5P, instructional videos and interactive elements
  • Support from e-tutors for learning assessments, exam preparation and learning materials
  • Integration of AI tools, Padlet, Mural or learning analytics into courses
  • Reflection on the changing role of teachers in the digital space


Format:
Short seminar with impulses, open discussion rounds, small group phases and informal exchange.

Target group
Professors, lecturers and research assistants with an interest in digitally supported teaching and collaboration with e-tutors.

Moderator:
Paul Dölle, ZHL staff member, training manager and consultant.

Keywords for teaching projects with e-tutors

  • Maintaining and expanding Moodle material
  • Planning, recording and editing teaching videos
  • Creating screencasts and explanatory videos
  • H5P: quizzes, interactions, self-learning modules
  • Exam preparation (e.g. with simulations, video training, feedback formats)
  • Developing podcasts as teaching material
  • Homogenising students through video and online formats (e.g. in introductory phases)
  • Implement flipped classroom concepts
  • Provide digital support for project tasks
  • Integrate peer feedback and reflection formats
  • Use interactive tools such as Mural, Padlet or Etherpad
  • Integrate AI into teaching (e.g. automatic tests, simulated dialogues)
  • Revise teaching formats, e.g. through feedback videos or quiz elements
  • Integrate open educational resources (e.g. in Moodle)
  • Support students with digital teaching formats
  • Facilitate discussion formats (e.g. via forums or live surveys)
  • Open courses to other target groups (e.g. degree programmes, languages)
  • Clarify copyright issues and prepare materials in a legally compliant manner
  • Support for complex e-learning concepts, e.g. with R projects or simulations
  • Design of interactive learning cases or serious games

The seminar will now take place as a hybrid seminar. Lecturers from Bayreuth are cordially invited to come to the face-to-face meeting to actively try out the exam simulation themselves.

University: Universität Bayreuth
Seminar host: Paul Dölle
Seminar ID: ZHL SS25 39DiL ETutor
Location:
ZHL der Universität Bayreuth
Nürnbergerstr. 38, Bayreuth
Dieses Meeting findet als hybrid-synchrones Seminar statt. Die Präsenzteilnahme wird dringend empfohlen, weil durch den Face-to-Face-Austausch und die Gespräche in Kaffeepausen eine andere Qualität des Kennenlernens ermöglicht wird. Eine Teilnahme per ZOOM ist möglich. Eine Benutzung von Laptops/Tablets ist vorgesehen, daher bitten wir Sie ein entsprechendes Gerät mitzubringen.
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barrier-free access
Dates: 26.05.2025 , 09:00 - 10:30 Uhr
Costs:

The following attendance fees apply:

  • For all teaching staff (research assistants, professors, teachers for special tasks) with a full-time position (75% to 100% working time), 0 €
  • For all teaching staff (research assistants, professors, teachers for special tasks) with a part-time position (up to and including 74.9% working time), 0 €

Available slots: 15 slots, thereof 14 available
Stufe: Basic and advanced level
Credible hours: Area A with 2 operation units
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