Dr. Emil Ratko-Dehnert
Teaching Bites: How do I deal with information pollution/overload? (V131)
| Basic and advanced level |
1 OU in Area Dbereich_d |
Start: 15.01.2026 | ProLehre Medien & Didaktik | Application directly at the university |
15.01.2026
Oberbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteDr. Daniela Tepner
E6-2502 | Umgang mit psychisch belasteten Studierenden
| Basic and advanced level |
4 OU in Area Ebereich_e |
Start: 15.01.2026 | ZHW | Application directly at the university |
15.01.2026
Oberpfalz
Information and booking is only possible via the hosting institute’s sitePaul Dölle
PowerPoint & AI in teaching: Efficient design of engaging presentations with AI feedback [DiL]
| Basic and advanced level |
5 AE in Area A 10 AE in Area B 2 AE in Area D |
Dates:
15.01.2026 29.01.2026 |
Universität Bayreuth |
Free places
|
effective presentation specialist knowledge development student skills objective university teaching. PowerPoint serves visual aidnot scriptto specifically support teaching learning processes. enables lecture structured manner. professional teachers present complex topics understandable through concise visualizations well-thought-out animations. User-friendly slides characterized hierarchies information architecture. Functions morphing SmartArt aesthetic design clarify connections reduce complexity. Continuous deliberately accompanying materials focuses essentials images graphics messages structures facilitate understanding. addition changing. Knowledge transfer primarily designers facilitators providing feedback structure organization content defining objectives precisely anticipating potential comprehension problems suggesting situation-appropriate visualizations. seminar technical didactic strategies contemporary student-centered functions enable students recognize analyze informed decisions. participants driven  analytic system. visualises gesture mimics. data  improve skills. fascinating Learning outcomes Participants anticipate challenges counter reduction techniques create learning-friendly digital presentations optimal optimize engaging formats modern visualization access Speaker  research assistant Center University Teaching Bayreuth. expertise innovations developed evident leadership program. ExamSim project AI-based simulator situations avatar realistic scenarios. played application QUADIS (funding volume million) XRCampus projects. seminars teaches basics methods flipped classrooms AI-supported tutoring systems interactivity groups creation optimization videos. attaches particular importance goal-oriented practical approach interactive positive atmosphere. Another qualification tutors e-tutors. www.zhl.uni-bayreuth.de ueberuns paul-doelle index.php 15.01.2026
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginDr. Alexander Wiernik
Können digitale Portfolios Lernprozesse im Praktikum sichtbar(er) machen? Ansätze und Praxisbeispiele (BBPL-Vortrag)
| Basic and advanced level |
2 AE in Area A |
Start: 15.01.2026 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Free places
|
Rahmen Vortrags Arbeit E-Portfolios Praktikumsbegleitung Lehramtsstudiengngen anhand Praxisbeispiels vorgestellt. Hierbei Zielsetzung didaktische Herangehensweise praktische Umsetzung Praktikumsvorbereitung -dokumentation eingegangen. Darber hinaus Herausforderungen Nachteile vorgestellt gemeinsam diskutiert Entwicklungspotenziale gelungene diskutieren erarbeiten. Teilnahme grundstzlich Anmeldung mglich. erforderlich Arbeitseinheiten erwerben mchten. Zoom-Link Zoom-Meeting teilnehmen uni-bamberg.zoom-x.de 69011154094 Meeting-ID Kenncode 15.01.2026
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginPaul Dölle
E-Tutor:innen Projekte planen - Austausch und Antragsberatung / Planning e-tutor projects - exchange and application counselling
| Basic and advanced level |
2 AE in Area A |
Start: 15.01.2026 | Universität Bayreuth |
Free places
|
bietet Oktober Jahres  Ausbildungsprogramm E-Tutor .  E-TutorInnen studentische Hilfskrfte Lehrenden gemeinsam digitale Elemente digital gesttzte entwickeln umsetzen. Ausschreibung (uni-bayreuth.de) Seminartermin Interessierten Programm nochmal Gesprch kennenzulernen Fragen durchzusprechen. Termin Bewerbung abzugeben. Hinweis Zertifikatsprogramm beachten Lehrperson parallel Lehrprojekt digitalen Ressourcen durchfhren Zertifikat vergten berlegungen Bemhungen sichtbar Erlebnisse professionell reflektieren. Zukunftsorientierte Hochschullehre Technologieintegration www.zhl.uni-bayreuth.de zertifikate ZertifikatTechnologieintegration index.html ntzlich Zugang buchen Anzahl Anwesenden abschtzen knnen. Dennoch erhalten Unterlagen Einwahllink. Einwahldaten uni-bayreuth.zoom.us 68450508312 pwd=NkJsUmNvQXhLemtPZ01jNjE2c203UT09 Meeting-ID Kenncode 150712 Rckfragen kontaktieren zhl@uni-bayreuth.de 15.01.2026
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginJyotika Dalal
68932 DEIB in der Hochschullehre
| Basic and advanced level |
6 OU in Area Abereich_a 2 OU in Area Bbereich_b |
Start: 16.01.2026 | LEHRE+ Hochschuldidaktik | Application directly at the university |
16.01.2026
Niederbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteJyotika Dalal
68933 Teaching more successfully in English
| Basic and advanced level |
4 OU in Area Abereich_a 4 OU in Area Bbereich_b |
Start: 17.01.2026 | LEHRE+ Hochschuldidaktik | Application directly at the university |
17.01.2026
Niederbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteKatharina Six
I like to move it, move it! - Mehr Schwung in der Hochschullehre
| Basic and advanced level |
10 OU in Area Abereich_a |
Start: 19.01.2026 | PROFiL | Application directly at the university |
19.01.2026
Oberbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteDr. med. Andreas Burger
C 05: Multiple - Choice - Tests
| Basic and advanced level |
10 OU in Area Cbereich_c |
Start: 19.01.2026 | Universität Augsburg | Application directly at the university |
19.01.2026
Schwaben
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteKoordinationsteam des ZHD
Lehrkonzepte im Fokus: Ein Dialog zur Reflexion und Innovation (individuelle Beratung)
| Basic and advanced level |
2 AE in Area D |
Start: 19.01.2026 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Free places
|
Voraussetzung für die Teilnahme: (Geplante) Lehrtätigkeit an der Universität Bamberg
Wir werden Sie ein bis zwei Wochen vor dem Termin bezüglich Ihres persönlichen Anliegens für die Lehrberatung und zur organisatorischen Abstimmung kontaktieren.
Konzeption Durchfhrung ergeben kleinere didaktische Fragen Expertenmeinung einholen mchten Lehrmethoden verndern innovativ weiterentwickeln einfach allgemein professionelles Feedback Rahmen individuellen Beratungsformates Lehrveranstaltungskonzeption -gestaltung diskutiert Hochschuldidaktikerinnen bringen hochschuldidaktische Expertise untersttzen Weiterentwicklung Lehre. Bedarf umfasst konkret individuelle Analyse Lehrkonzepte Lehrziele Bedrfnisse Zielgruppe verstehen. Austausch innovative praktische Anwendung interaktives Lernen frdern Motivation Studierenden steigern. Mglichkeit Herausforderungen anzusprechen gemeinsam hochschuldidaktischer Lsungsanstze erarbeiten. Dialog Einbindung Evaluationen kontinuierlich verbessern. Sprechstunde bietet Lehranstze kritisch hinterfragen bewhrten Perspektiven inspirieren lassen. 19.01.2026
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginMy watchlist
There are no seminars on your watchlist.
To book seminars please log in (see above) or register.


