Prof.Dr. Ingo Striepling
A 14: Vorlesungen attraktiv gestalten
| Basic and advanced level |
10 OU in Area Abereich_a |
Start: 13.01.2026 | Universität Augsburg | Application directly at the university |
13.01.2026
Schwaben
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteDr. Birgit Hawelka
D25-2502 | LehrLab Evaluation: von der Theorie zur Praxis
| Basic and advanced level |
8 OU in Area Dbereich_d |
Start: 13.01.2026 | ZHW | Application directly at the university |
13.01.2026
Oberpfalz
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteJulia Theresa Schröder
E 05: Erste Hilfe für akute psychische Krisen (Anrechenbar auf das Zertifikat "Inklusive Hochschullehre" wahlweise statt dem Kurs "Psychische Auffälligkeiten bei Studierenden")
| Basic and advanced level |
10 OU in Area Ebereich_e |
Start: 13.01.2026 | Universität Augsburg | Application directly at the university |
13.01.2026
Schwaben
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteJuliana Wiechert
C 04:Studierende mit Prüfungsangst unterstützen
| Basic and advanced level |
10 OU in Area Cbereich_c |
Start: 13.01.2026 | Universität Augsburg | Application directly at the university |
13.01.2026
Schwaben
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteThomas Neger
med-A1-2502c | Basismodul Hochschullehre für Mediziner:innen
| Basic and advanced level |
16 OU in Area Abereich_a |
Start: 14.01.2026 | ZHW | Application directly at the university |
14.01.2026
Oberpfalz
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteHeinke Deloch
Präsenzseminar: Konstruktive Gesprächsführungstechniken im Hochschulalltag
| Basic and advanced level |
8 AE in Area B |
Dates:
14.01.2026 04.02.2026 |
Universität der Bundeswehr München (UniBw) | Waiting list |
Als Follow-up bietet die Dozentin am 04.02.2026 einen weiteren (optionalen) Termin
an, bei dem wir hilfreiche Veränderungen im eigenen Gesprächsverhalten
reflektieren und verfestigen. Für das Follow Up können noch weitere 4 AEs im Bereich D erworben werden. Bitte geben Sie kurz vor dem Termin Nina Sitkowski Bescheid, ob Sie diesen wahrnehmen möchten.
universitre Alltag verlangt flexibel unterschiedlichsten Gesprchssituationen umzugehen fachlicher Betreuung Gesprche Augenhhe Studierende Eigenstndigkeit frdern Orientierung ermglichen. Kolleg Vorgesetzten erfordern oftmals behaupten Grenzen ziehen diplomatischem Geschick gemeinsame finden.  Seminar ausgehend Situationen universitren Fallstricke Kommunikationssituationen kennenlernen erproben emotional schwierige konflikthafte meistern knnen.  Follow-up bietet Dozentin 04.02.2026 (optionalen) Termin hilfreiche Vernderungen Gesprchsverhalten reflektieren verfestigen. Follow Bereich erworben Sitkowski Bescheid wahrnehmen mchten. Inhalte Sensibilisierung Reflexion problematischer Gesprchsmuster Teufelskreise Kommunikation Gesprchsfhrung Beratungssituationen Eigenmotivation Umgang aufgeladenen Interessenskonflikten Einsatz verschiedener Beratungsanstze personzentriert systemisch-lsungsorientiert transaktionsanalytisch Lernziele Teilnehmenden Abschluss Seminars problematische identifizieren. zielgerichteter Studierenden frdern. umgehen. ziehen. Voraussetzung Bereitschaft Heinke Deloch  Philosophie. Personzentrierte Beraterin (Gesellschaft Psychotherapie Beratung Ausbilderin Erlebensbezogenes Concept Coaching Focusing (Focusing Institute Coachin Praxis Kursleitung personzentrierter Weiterbildungen Supervision Rahmen Graduiertenkollegs Experiencing Gender Universitt Bielefeld (Schwerpunkt erlebensbezogener Methoden 14.01.2026
Oberbayern
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginDr. Daniela Tepner
E6-2502 | Umgang mit psychisch belasteten Studierenden
| Basic and advanced level |
4 OU in Area Ebereich_e |
Start: 15.01.2026 | ZHW | Application directly at the university |
15.01.2026
Oberpfalz
Information and booking is only possible via the hosting institute’s siteDr. Emil Ratko-Dehnert
Teaching Bites: How do I deal with information pollution/overload? (V131)
| Basic and advanced level |
1 OU in Area Dbereich_d |
Start: 15.01.2026 | ProLehre Medien & Didaktik | Application directly at the university |
15.01.2026
Oberbayern
Information and booking is only possible via the hosting institute’s sitePaul Dölle
PowerPoint & AI in teaching: Efficient design of engaging presentations with AI feedback [DiL]
| Basic and advanced level |
5 AE in Area A 10 AE in Area B 2 AE in Area D |
Dates:
15.01.2026 29.01.2026 |
Universität Bayreuth |
Free places
|
effective presentation specialist knowledge development student skills objective university teaching. PowerPoint serves visual aidnot scriptto specifically support teaching learning processes. enables lecture structured manner. professional teachers present complex topics understandable through concise visualizations well-thought-out animations. User-friendly slides characterized hierarchies information architecture. Functions morphing SmartArt aesthetic design clarify connections reduce complexity. Continuous deliberately accompanying materials focuses essentials images graphics messages structures facilitate understanding. addition changing. Knowledge transfer primarily designers facilitators providing feedback structure organization content defining objectives precisely anticipating potential comprehension problems suggesting situation-appropriate visualizations. seminar technical didactic strategies contemporary student-centered functions enable students recognize analyze informed decisions. participants driven  analytic system. visualises gesture mimics. data  improve skills. fascinating Learning outcomes Participants anticipate challenges counter reduction techniques create learning-friendly digital presentations optimal optimize engaging formats modern visualization access Speaker  research assistant Center University Teaching Bayreuth. expertise innovations developed evident leadership program. ExamSim project AI-based simulator situations avatar realistic scenarios. played application QUADIS (funding volume million) XRCampus projects. seminars teaches basics methods flipped classrooms AI-supported tutoring systems interactivity groups creation optimization videos. attaches particular importance goal-oriented practical approach interactive positive atmosphere. Another qualification tutors e-tutors. www.zhl.uni-bayreuth.de ueberuns paul-doelle index.php 15.01.2026
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginDr. Alexander Wiernik
Können digitale Portfolios Lernprozesse im Praktikum sichtbar(er) machen? Ansätze und Praxisbeispiele (BBPL-Vortrag)
| Basic and advanced level |
2 AE in Area A |
Start: 15.01.2026 | Otto-Friedrich-Universität Bamberg |
Free places
|
Rahmen Vortrags Arbeit E-Portfolios Praktikumsbegleitung Lehramtsstudiengngen anhand Praxisbeispiels vorgestellt. Hierbei Zielsetzung didaktische Herangehensweise praktische Umsetzung Praktikumsvorbereitung -dokumentation eingegangen. Darber hinaus Herausforderungen Nachteile vorgestellt gemeinsam diskutiert Entwicklungspotenziale gelungene diskutieren erarbeiten. Teilnahme grundstzlich Anmeldung mglich. erforderlich Arbeitseinheiten erwerben mchten. Zoom-Link Zoom-Meeting teilnehmen uni-bamberg.zoom-x.de 69011154094 Meeting-ID Kenncode 15.01.2026
Oberfranken
Show details Export to calendar Add to watch list Registration after LoginMy watchlist
There are no seminars on your watchlist.
To book seminars please log in (see above) or register.


